Wednesday, 9 March 2011

Tips Persediaan Untuk Bercuti

Minggu depan coti sekolah kan.
Walaupon haku bukan cikgu,walaupon anak haku belum sekolah lagik tapi jangan ingat haku tak ambil port langsung bab-bab cuti sekolah neh yer.

Bagi haku coti sekolah neh penting untuk anak-anak terutama sekali untuk ibubapa yang anak-anaknyer bersekolah. Sebab maser neh lah anak-anak mengharapkan sesuatu dari kita.Sesuatu yang dipanggil "masa bersama".

Disebab kan ada yang bertanya pada haku macam mana nak rancang percutian sebab kerap sangat tengok haku pergi bercuti dalam setahun.So haku kongsikan kat sini apa yang haku buat sebelum pergi bercuti.Harap dapat membantu.

kredit to gugel


Pertama sekali haku merancang.Selalunyer haku akan letakkan satu tarikh untuk pergi bercuti. Selalunya haku merancang sebulan lebih awal dari tarikh nak pegi.Tapi kadang tuh dua bulan lebih awal pon ada.Kenkadang haku nak bawa anak haku pegi main kat taman pon haku rancang seminggu awal.Means hari isnin haku dah rancang hari sabtu nak bawak anak-anak pegi main kat Taman.Taman jauh la sikit dari umah maksudnyer tuh..Gila merancang kan haku neh?

Haku memang bukan jenis yang suka bercuti suker-suker atau asal boleh atau main serbu. Haku tak suker tergesa-gesa dan kelam kabut.Boleh migrain haku nanti.

Tips nyer kat sini bila kita dah rancang maksudnyer kita ada cukup masa untuk memilih tempat tinggal atau penginapan yang terbaik sesuai dengan kemampuan kita.

Kalau dah ader anak-anak yang bersekolah jangan lupa babitkan anak-anak dalam memilih lokasi dan aktiviti yang akan dibuat. Baru best sebab haku pon kadang-kadang tanya abglong diyer nak pegi maner atau nak buat aper atau nak main aper..yes jawapan anak kita pasti akan lebih mengujakan.

kredit picture gugel


Lepas tuh haku akan mula buat belanjawan contohnyer sejumlah wang gitu-gitu disimpan untuk tujuan percutian nanti.

Weouls pon bukannyer gaji besar sangat tapi aper yang penting kita merancang dan menyimpan.

So dengan membuat tabung percutian neh dapatlah menjamin keseronokan kita yang maksimum.Takderlah semuanyer nak bajet takut terlebih guna duit bulan tuh.Kalau nanti rasa berkenan nak beli cenderahati ker atau apa-apa ajer boleh beli tanpa risau tak cukup duit.

kredit picture gugel


Saat paling best kalau nak pegi bercuti atau balik kampung sekalipun adalah saat packing barang. Tapi saat paling tak suker sekali adalah saat punggah dan kemas barang bila balik dari bercuti.owhhhhh...

Tips yang paling pentingkan kat sini adalah bila dah tiba saat pergi bercuti biarkan anak menyediakan dan membawa beg masing-masing. kita bagitahu apa yang kena bawak,berapa helai baju dan keperluan-keperluan lain.cubalah dan tengoklah kegembiraan yang terpancar jelas kat wajah anak kita.

haku tahu sebab haku memang buat macam tuh. Haku bagi peluang pada anak haku untuk feel macam maner persediaan nak pegi bercuti atau persediaan nak balik kampung.Percayalah anak akan excited lebih untuk pergi bercuti.


kredit picture gugel


Jangan luper untuk buat senarai aper barang yang nak dibawa tetambah kalau korunk ader anak kecil. Selalunyer haku buat senarai neh tiga empat hari sebelum bertolak. Tujuannyer untuk pastikan barang-barang penting tak tertinggal.

macam haku kalau pegi bercuti barang paling penting yang haku akan bawa adalah ubat migrain haku..:)sebab migrain menyerang tidak mengira tempat dan waktu hoo..Lepas tue haku akan pastikan bawa Surah Yaasin. Tak kiralah mana haku pegi Surah Yaasin mesti adalah dalam beg haku.Penting sebab haku ada anak kecik.

kredit picture gugel


dan akhir sekali benda yang haku akan pastikan adalah haku akan kemaskan rumah dulu sebelum pergi bercuti. Ini penting sebab balik nanti,haku tak serabut perut tengok rumah berselerak.Benda yang paling haku tak suker kalau balik dari bercuti adalah bila ader pinggan mangkuk dalam singki.huhhhh memang pantangg..Rasenyer itu jerk lah kut yang haku praktikkan kalau haku nak pergi bercuti maner-maner atau balik kampung.

kredit picture gugel


So dah alang-alang cuti sekolah neh,bawa lah anak-anak pegi bercuti.Luangkan masa bersama mereka.Apalah salahnyer kalau kau ambik cuti dua tiga hari dan pergi bercuti bersama family terchenta. Tak luaknyer gaji kau takat ambik cuti dua tiga hari. Berbaloi lagi adalah, tiada apa yang lebih penting melainkan melihat orang yang kita sayang bahagia dan gembira. Cer kalau duit kau berlonggok berkepok tapi anak bini kau makan hati berulam jantung jerk,kau pulak keluar pagi balik malam. Anak-anak cuti sekolah pon kau tak tahu tapi berbelog ko tahu pulak.Bahagia ker kalau macam tuh.

Eh haku tak setujulah orang macam tuh akan bahagia.Bercuti neh tak semestinyer ko kener duduk hotel-hotel mewah atau melancong melangkaui sempadan umah ko atau kener keluar negara atau kener berhabis duit bonus kau riban-riban atau habiskan gaji setahun kau..owhhh TIDAK ok.

Percayalah anak-anak kita tidak perlukan semua itu. Yang mereka nak adalah "MASA KITA". Masa kita bersama mereka.Sebanyak mana masa yang mampu diluangkan oleh ibubapa untuk mereka.Walau percutian kiter hanya diKampung cuma,itu pon sudah cukup untuk mereka.Membawa anak-anak kita bersiar-siar dibandar atau taman berdekatan pon dah cukup menggembirakan mereka.

Apa yang penting adalah kualiti masa yang dapat diluangkan oleh ibu bapa bagi melayan anak-anak.InsyAllah anak-anak akan lebih menghargai kita.



Kalau korunk pegi bercuti macamner pulak yer? Ambil berat tak pasal semua-semua yang haku senaraikan kat atas tuh.







**Jommm join haku,kiter kayo sesamer.Jangan luper klik HB haku kat bawah neh tau.TQ dear ..!!**

3 comments:

¤(`×[¤_MyA_¤]×´)¤ said...

assalamualaikum makcik namnam,

ahaha...mati2 dok terpk sapela cik nam nam..upernye si shila ni ha..hows life babe?? whua..semakin howt gitu..baby ko pon dah besar :)

lame aku tak jalan2..nanti aku bace apdet2 ko ye cik shila :) happy blogging :P

eh, happy holiday too~!!

sumanje said...

salam sis...
thanks sudi singgah blog sumanje
happy blogging

NINIEZANE said...

wah..semme tips yg menarik dan membina...bnyk prsamaan gak kta ni dlm merancang percutian wpun sy jrg g bercuti...anyway thanks for sharing...

Post a Comment

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen untuk CNN.
Sayang kamo ketat-ketat..:P